Het project PowerParking ontvangt van de Europese Unie ruim 1,2 miljoen euro subsidie en 0,5 miljoen euro cofinanciering van de provincie. De subsidie is afkomstig uit het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO). Provincie Flevoland heeft het project samen met Lelystad Airport, Schiphol Group, Lelystad Airport Businesspark, TU Delft, Pontis Engineering, Eneco en Alfen ontwikkeld. In totaal wordt ruim € 3,1 miljoen geïnvesteerd door alle partijen. PowerParking is een innovatief pilotproject om (grootschalige) parkeerterreinen in te gaan zetten als lokale, duurzame energiecentrale. PowerParking draagt hiermee bij aan de energietransitie en CO2-reductie.
Op Lelystad Airport en het naastgelegen Lelystad Airport Businesspark wordt een deel van de parkeerterreinen overkapt met zonnepanelen. De opgewekte energie wordt lokaal gebruikt voor o.a. het laden van elektrische auto’s, parkeer- en openbare verlichting. Bij overschot wordt de energie tijdelijk opgeslagen in de accu’s van geparkeerde elektrische auto’s en/of extra batterijen.
Innovatief en duurzaam
Het systeem wordt aangesloten op het publieke gelijkstroomnet dat recent door Alliander als pilotproject is aangelegd, zodat geen energie verloren gaat door omzetting naar wisselstroom. Elk onderdeel van deze energievoorziening wordt duurzaam ontwikkeld, met daarbij de principes van de circulaire economie als uitgangspunt. Zo wordt bijvoorbeeld de draagconstructie voor de zonnepanelen gebouwd van recyclebaar composiet. Door het lage gewicht van composiet is een minder zware fundering nodig. Ook kan in het ontwerp rekening worden gehouden met het integreren van de kabels in het dak, zodat het parkeerterrein niet op de schop hoeft.
Ontwerp
Het project is, vooruitlopend op de definitieve goedkeuring van de subsidie, in januari 2017 van start gegaan met het ontwerp. Ook wordt in deze fase het ICT-managementsysteem ontworpen dat bepaalt waar de opgewekte energie naartoe gaat en hoe geladen/ontladen moet worden. Dit proces is al in volle gang. Naast de technische ontwikkelingen, wordt ook de businesscase verder uitgewerkt om PowerParking in de toekomst rendabel te maken zonder subsidie.
Van testen naar realisatie
Vervolgens wordt een kleinschalig model van PowerParking gebouwd op de Green Village-testlocatie op de TU Delft campus. Bij dit model worden verschillende scenario’s getest. Ook wordt er bij gebruikers een onderzoek uitgevoerd om te bepalen wanneer het aantrekkelijk wordt om de autoaccu ter beschikking te stellen voor tijdelijke energieopslag tijdens het parkeren. Na de test wordt het project gerealiseerd op de terreinen van Lelystad Airport en Lelystad Airport Businesspark en worden de prestaties gemonitord.
Toekomstig gebruik
In de laatste fase worden de resultaten van PowerParking geëvalueerd. Dan wordt ook bekeken hoe dit pilotproject verder ontwikkeld kan worden om het op andere parkeerterreinen uit te rollen, bijvoorbeeld op Schiphol Airport. PowerParking loopt tot en met december 2019.