16 november 2024 | Door Paolo Laconi
Tijdens een klimaatcrisis een nieuw vliegveld voor vakantievluchten openen ligt gevoelig. Daar weet directeur Jan Eerkens van Lelystad Airport alles van. Toch heeft hij goede hoop dat ‘zijn’ vakantievliegveld – acht jaar later dan ooit de bedoeling was – eindelijk open gaat. ,,Er zullen altijd mensen zijn die dit vliegveld niet zien zitten.”
,,Kijk”, zegt directeur Jan Eerkens (46) van Lelystad Airport, terwijl hij wijst naar een lege ruimte naast de ingang. ,,Hier komt straks een Albert Heijn to go and to stay. Reizigers en mensen die vakantiegangers komen ophalen kunnen hier wat eten en drinken.”
Begin dit jaar leek opening van het vakantievliegveld even buiten Lelystad ver weg. Zeker toen een Kamermeerderheid zich tegen de plannen keerde. Maar tien maanden later ziet de wereld van de airportdirecteur er heel anders uit. Eerkens heeft alle reden om goedgeluimd door de terminal te lopen.
De BBB – nu nog tegen het plan – zette onlangs de deur op een kier, waardoor een politieke meerderheid gloort. En minister Barry Madlener (PVV) laat er geen gras over groeien. Hij doet er alles aan om het vakantievliegveld na acht jaar van uitstel en vertraging alsnog te openen. ,,De luchthaven, omwonenden, bedrijven, de provincie: iedereen schreeuwt om duidelijkheid”, zegt Eerkens. ,,We willen na al die jaren weten waar we aan toe zijn.”
Het kabinet neemt in 2025 een definitief besluit. Stel dat het licht op groen gaat, wordt Lelystad Airport dan nog steeds een overloopluchthaven van Schiphol die goedkope vakantievluchten overneemt?
,,We willen nog steeds vakantievluchten van Schiphol overnemen, maar we willen geen race-to-the-bottom om low-cost airlines te faciliteren. We hebben niet meer de ambitie om een goedkope luchthaven te zijn. We gaan voor kwaliteit en daar hoort een bepaald prijskaartje bij.”
Waar kunnen vakantiegangers straks naartoe vanaf Lelystad Airport?
,,Dat bepalen airlines zelf, maar Spanje, Portugal en Griekenland liggen voor de hand. Ik zie niet voor me dat we vanaf Lelystad naar Londen vliegen. Het zal vooral gaan om bestemmingen rond de Middellandse Zee. Daar willen Nederlanders naartoe op vakantie.”
Er zijn al behoorlijk wat regionale luchthavens waar vakantiegangers voor kunnen kiezen. Is er nog wel plek voor Lelystad Airport?
,,We merken dat reizigers vaker kiezen voor regionale vliegvelden, zoals Rotterdam, Eindhoven, Eelde en Weeze. Die zijn eenvoudig te bereiken en minder druk dan Schiphol. Lelystad Airport ligt centraal en is vanuit alle windstreken met de auto en het openbaar vervoer goed te bereiken. Ik spreek geregeld mensen die zeggen: we hopen dat het vakantievliegveld snel open gaat, want dan hoeven we niet meer in de file te staan op de A10 bij Amsterdam.”
Er wordt vaak gezegd dat het voor airlines niet interessant is om vanaf Lelystad te vliegen.
,,Op alle slot-gecoördineerde vliegvelden in Nederland bestaan gigantische wachtlijsten. Als wij straks slots (de tijdsperiode waarin een vliegtuig mag opstijgen of landen, red.) gaan uitgeven, maak ik me echt nul zorgen of airlines hier wel naartoe willen komen, integendeel.”
Dat airlines op nieuwe slots afkomen is logisch, maar hoe krijgt u ze zover dat ze Schiphol verlaten en naar Lelystad komen, want dát is het idee van een overloopluchthaven.
,,Via marktwerking, omdat de klant erom gaat vragen. Concurrentie zal daarin haar werk doen. Als één airline zegt: ik stap met mijn vakantievluchten over naar Lelystad, om vanaf Schiphol mainport bestemmingen te gaan vliegen – want dat kán – dan zul je vanzelf zien dat andere airlines volgen.”
Er zijn mensen die het bizar vinden om in tijden van klimaatcrisis een nieuw vliegveld te openen. Hoe kijkt u daar naar?
,,Ik hoor natuurlijk ook kritische geluiden over luchtvaart en termen zoals vliegschaamte. Uit onderzoek van het ministerie blijkt dat 66 procent van de Nederlanders positief is over luchtvaart. Dat is een ruime meerderheid, maar het percentage daalt wel. Dat motiveert me juist. Als je een luchthaven als deze in gebruik neemt, moet je dat zorgvuldig doen. In goede samenwerking met de lokale omgeving. Luisteren naar zorgen die er leven en daar ook echt iets mee doen. Ik denk dat we dat gedaan hebben.”
Is een extra vliegveld wel nodig?
,,Ik zie dat er veel vraag is naar vliegen. Mensen willen graag op vakantie of op familiebezoek. Het vliegverkeer is in coronatijd drastisch gedaald, maar zit inmiddels weer bijna op het oude niveau. De wens van veel mensen om te vliegen moeten we op een nette manier faciliteren, bijvoorbeeld met schonere en stillere vliegtuigen.”
Als Lelystad Airport open mag, hoeveel tijd is er dan nog nodig voordat de eerste vakantievlucht naar Zuid-Europa vertrekt?
,,We hebben nog negen tot twaalf maanden nodig. Dus stel dat het kabinet in de eerste helft van het nieuwe jaar een positief besluit neemt, dan kunnen we op 1 april 2026 van start.”
Wat moet er nog gebeuren voordat het zover is?
,,De basisinfrastructuur is klaar. Er staat een nieuwe terminal, de start- en landingsbaan is verlengd, luchtverkeersleiders zijn actief vanuit de verkeerstoren en er zijn voldoende parkeerplaatsen. Met de Vermaat Groep hebben we een contract gesloten, die gaat de horeca op de luchthaven exploiteren. In de wachtruimte, als je door de security-poortjes bent, komt een soort markthal met verschillende kraampjes waar je kunt eten en drinken. Die faciliteiten moeten nog wel gebouwd worden. Verder moeten we onze eigen operatie in orde maken, denk aan security, bagage en afhandeling.”
Jullie moeten aan twee randvoorwaarden voldoen om open te mogen: een natuurvergunning verkrijgen en het probleem met de laagvliegroute boven Oost-Nederland oplossen.
,,Dat zijn inderdaad de twee randvoorwaarden die minister Mark Harbers, de voorganger van Barry Madlener, stelde. De natuurvergunning verwachten we begin 2025 te krijgen. We hebben voldoende stikstofruimte omdat we de rechten van enkele boeren hebben gekocht. Die rechten hebben we niet allemaal zelf nodig. We hebben Flevoland en Gelderland toegezegd dat we de overgebleven stikstofruimte gratis beschikbaar stellen. De provincies mogen zelf weten wat ze ermee doen. Dat hebben we trouwens niet zelf bedacht. Een buurvrouw van de luchthaven zei me: als jullie rechten overhouden, waarom geven jullie die dan niet weg? Dat vond ik een briljant idee.”
Om de laagvliegroute boven Oost-Nederland bestaan veel zorgen, hoe lossen jullie dat probleem op?
,,Het gaat om een aansluitroute naar Lelystad Airport, een stukje van 22 kilometer tussen Lemelerveld en Zwolle waar op 1800 meter hoogte gevlogen zou worden. In de volksmond is die de laagvliegroute gaan heten. Wij hebben voorgesteld om deze laagvliegroute niet te gebruiken en naderende vliegtuigen via het IJsselmeer of Duitsland te laten vliegen. Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL, red.) heeft ons voorstel in opdracht van de vorige minister onderzocht en geconcludeerd dat het kan. Daarmee is het probleem van de laagvliegroute opgelost. De minister moet daarover nog wel een besluit nemen.”
Deze oplossing is alleen mogelijk tot maximaal 10.000 vliegbewegingen per jaar, maar Lelystad Airport wil uiteindelijk doorgroeien naar 45.000.
,,Dat klopt, maar vooralsnog zijn al onze inspanningen gericht op maximaal 10.000 vliegbewegingen. Als we straks een natuurvergunning krijgen, is dat ook ons plafond. Hoe de vliegroutes eruitzien als we meer vliegbewegingen maken, valt nu niet te zeggen. Daarvoor is een herziening van het luchtruim nodig.”
Snapt u de bezwaren in Oost-Nederland tegen de laagvliegroute?
,,Als mensen vrezen voor overlast, dan neem ik die zorgen serieus. Dat doe ik onder meer door de feiten te benoemen. De laagvliegroute bij Lemelerveld zou gemiddeld zes of zeven vliegtuigen per dag verwerken. Op veel plekken in Nederland wordt er op vergelijkbare hoogte gevlogen en soms lager. Boven Almere loopt bijvoorbeeld een naderingsroute van Schiphol en die is 900 meter hoog. Is 1800 meter zoals bij Lemelerveld dan laag? Ik vind van niet, maar veel mensen die er wonen vinden van wel.”
U heeft het steeds over één laagvliegroute, die boven het Vechtdal. Op de Veluwe denken veel mensen daar anders over. Daar loopt een vertrekroute van Wezep naar Apeldoorn en ook daarvan verwachten actiegroepen zoals Red de Veluwe veel overlast.
,,Toen de vertrek- en naderingsroutes van Lelystad Airport in 2017 bekend werden, waren er veel zorgen. Op basis van die zorgen heeft LVNL meer dan 1700 kilometer aan vliegroutes aangepakt, zo óók de vertrekroute boven de Veluwe. Daar zou aanvankelijk op 1800 meter gevlogen worden, maar het is gelukt om vertrekkende vliegtuigen sneller te laten klimmen naar 2700 meter. In mijn ogen zijn de zorgen op de Veluwe serieus genomen en heeft LVNL knap werk verricht. Hoe sneller vliegtuigen hoog zitten, hoe minder overlast mensen ervaren.”
Veel inwoners van de Veluwe zijn er allerminst gerust op.
,,Er zullen altijd mensen zijn die een nieuw vliegveld niet zien zitten of niet akkoord zijn met de aanpassingen die aan de vliegroute zijn gedaan. En dat mag. In deze wereld is het een utopie om iedereen tevreden te stellen. Ik kan alleen maar zeggen dat wij de zorgen van inwoners op de Veluwe heel serieus nemen en dat de vertrekroute beduidend hoger ligt dan aanvankelijk de bedoeling was. Als er dan nog een groep mensen is die daar een probleem mee heeft, ja dat kan.”
Red de Veluwe zegt dat door de vliegroute van Lelystad Airport de enige nog echt stille plek van Nederland om zeep wordt geholpen.
,,Als zij dat zo ervaren, dan is dat zo. Ik denk er zelf anders over.”
Voorheen is altijd gezegd dat Lelystad Airport pas vanaf 16.000 vliegbewegingen geld verdient, tot die tijd zou het vakantievliegveld verlies lijden. Plotseling is dat niet meer zo. Heeft u een toverstafje?
,,De vorige business case komt uit 2014. We zijn tien jaar verder en er is veel veranderd. Er zijn schonere en grotere vliegtuigen op de markt. Dat betekent meer passagiers per vlucht. Ook zullen onze havengelden hoger zijn dan we voorheen dachten. We willen niet een goedkope luchthaven zijn, maar een eerlijke prijs vragen voor vliegen. In de herijkte business case komt naar voren dat we bij 10.000 vliegbewegingen levensvatbaar zijn.”
Actiegroepen zeggen dat u de cijfers bewust positiever voorstelt om politiek draagvlak te krijgen.
,,Dat is niet aan de orde. Wij zijn een commercieel bedrijf en onze eigenaar Royal Schiphol Group ook. Als Lelystad Airport bij 10.000 vliegbewegingen niet winstgevend zou zijn, hadden we nooit een natuurvergunning met dit plafond aangevraagd. Dat zou onverantwoord zijn. We hebben immers niet de garantie dat we ooit meer mogen vliegen, al is dat natuurlijk wel onze wens.”
Een van de argumenten van minister Madlener om de opening van Lelystad Airport serieus te overwegen, is dat er al voor ruim 200 miljoen euro is geïnvesteerd. Er ligt een kant-en-klaar vliegveld, zonde om niet te gebruiken – stelt hij. Dat is maar de halve waarheid, toch?
,,Er ligt een gebruiksklaar vliegveld voor maximaal 10.000 vliegbewegingen. Alle bestaande faciliteiten zijn daarop ingericht. Maar willen we ooit doorgroeien naar 45.000, dan zal er opnieuw geïnvesteerd moeten worden, dat klopt. Een grotere terminal, meer gates en meer opstelplaatsen voor vliegtuigen. We hebben een beeld hoeveel dat nog gaat kosten, maar het is niet relevant om nu bedragen te noemen. Die zijn straks misschien weer achterhaald. We richten ons eerst op opening van het vakantievliegveld voor 10.000 vliegbewegingen. Hoe het daarna verder gaat, is van latere zorg.”
De komende maanden zijn cruciaal en na vier keer uitstel en jaren van vertraging zal definitief duidelijk worden of het vakantievliegveld er komt. Voelt u spanning?
,,Fysieke spanning voel ik niet. Misschien komt dat ook omdat ik optimistisch ben over onze kansen. Ik reken op een betrouwbare overheid die haar belofte nakomt. Wij voldoen straks aan alle gestelde voorwaarden, dus ik ga ervan uit dat Lelystad Airport eindelijk open gaat.”
Het plan-Lelystad Airport in 5 punten:
- Op dit moment is Lelystad Airport al jaren het grootste regionale vliegveld van het land voor recreatieve luchtvaart.
- Schiphol is eigenaar van Lelystad Airport en wil van de regionale luchthaven het grootste vakantievliegveld van Nederland maken.
- Lelystad Airport moet vakantievluchten overnemen van Schiphol. Die zullen vooral vliegen naar bestemmingen rond de Middellandse Zee. Het vakantievliegveld begint met 10.000 vliegbewegingen per jaar, maar wil op termijn groeien naar 45.000.
- Aanvankelijk zou vakantievliegveld Lelystad op 1 april 2018 van start gaan. De afgelopen jaren is de opening vier keer uitgesteld. Onder meer vanwege zorgen over laagvliegroutes boven Oost-Nederland en fouten in geluid- en stikstofberekeningen.
- Minister Barry Madlener is groot voorstander van de opening van Lelystad Airport. Het kabinet neemt hierover in 2025 een definitief besluit. Gaat in de eerste maanden van het nieuwe jaar het licht op groen, dan kan het vakantievliegveld op zijn vroegst per 1 april 2026 van start.