Toekomstbestendige luchthaven

Alternatieve energiebronnen.

Home Over ons Toekomstbestendige luchthaven

Lelystad Airport, een duurzame luchthaven

Lelystad Airport streeft ernaar de meest duurzame en innovatieve luchthaven van Nederland te zijn. We investeren in duurzame technologieën zoals LED-verlichting op de landingsbaan, een energie-efficiënte passagiersterminal met zonnepanelen, en elektrisch vliegen.

Onze samenwerking met partners zoals EBS voor elektrisch busvervoer en initiatieven zoals het Flevoland Hydrogen Valley project dragen bij aan een duurzamere luchtvaart en regio. Ontdek hoe we samen met onze partners werken aan de toekomst voor de luchtvaart.

 

LED-verlichting op start- en landingsbaan

Lelystad Airport is sinds 2018 volledig uitgerust met CEDD AGL-technologie. Om de luchthaven voor commercieel verkeer gereed te maken, werd de startbaan verlengd, werd luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) geïntroduceerd, evenals een instrument landingssysteem. De grondverlichting op de startbaan, taxibanen en platformgebieden is geüpgraded met CEDD-technologie voor grondverlichting.

De snelle reactietijden van de CEDD-technologie, met feedback binnen 500 ms, maken de luchthavenoperaties sneller en veiliger dan met traditionele grondverlichtingstechnologie. Bovendien, dankzij het ontbreken van transformators en connectoren, is de technologie veel beter bestand tegen waterinfiltratie in putten en leidingen.
De gebruikte technologie is ontwikkeld door TKH Airport Solutions.

LEY-installation-runway-2

Fieldlab ROC met elektrisch toestel

MBO College Airport Hoofddorp is onderdeel van ROC van Amsterdam | Flevoland en heeft een fieldlab op Lelystad Airport waar duurzame luchtvaart centraal staat. Studenten werken er met een volledig elektrisch toestel, de Pipistrel.

Lelystad Airport Terminal

De passagiersterminal is een van de duurzaamste ter wereld

De passagiersterminal heeft in 2018 een LEED-Goldcertificaat verkregen dat aantoont dat het gebouw een van de duurzaamste terminals ter wereld is.

Het gebouw is goed geïsoleerd, waardoor het energieverbruik minimaal is. Ruimtes waar reizigers maar kort verblijven, zoals de entreehal en de reclaim, zijn niet geklimatiseerd. Pas bij security, in de lounge en de wachtruimte bij de gate staat de klimaatinstallatie aan. Voor koelen en verwarmen is een luchtwarmtepomp geïnstalleerd en de terminal heeft geen gasaansluiting.

Lelystad Airport GA Terminal Luchtfoto 01

Steeds meer zonne-energie van eigen locatie

Op steeds meer gebouwen op Lelystad Airport liggen zonnepanelen. Ze passen bij onze ambitie om op onze eigen locatie duurzame energie op te wekken. De komende jaren zullen er steeds meer bijkomen. Daarmee zijn de zonnepanelen een goede aanvulling op de wind- en bodemenergie.

De General Aviation-terminal heeft een PV installatie van 90 zonnepanelen en de passagiersterminal heeft 72 zonnepanelen.

Elektrisch vliegen tussen Lelystad Airport en Schiphol

18 personen hebben in de zomer van 2023 de kans gekregen om in een Pipistrel Velis Electro met een instructeur van E-Flight Academy te vliegen van Lelystad Airport naar Schiphol.

Dit initiatief is een samenwerking geweest van Electric Flying Connection (EFC) en E-flight Academy met KLM als partner. Het doel is geweest om te ontdekken wat elektrisch vliegen betekent voor de logistiek en benodigde infrastructuur.

Lelystad Airport heeft een centrale ligging, is goede bereikbaarheid en heeft een kwalitatief hoge E-infrastructuur. Met dit mooie evenement heeft Lelystad Airport een bijdrage kunnen leveren aan de inzichten over de E-infrastructuur en het opladen van elektrische vliegtuigen die nodig is voor elektrisch vliegen. Om de luchtvaart verder te verduurzamen moeten we met alle partijen in de sector nieuwe technieken en innovaties in de praktijk uitproberen.

lelystadairport.nl/wp-content/uploads/2024/09/Elekstrische-bus-voor-Lelystad-Airport-GA-Terminal.

EBS busvervoer gaat elektrisch laden bij Lelystad Airport

Lelystad Airport heeft met openbaarvervoermaatschappij EBS een huurovereenkomst getekend voor een nieuw aan te leggen oplaadstation voor 28 elektrische bussen. Hiermee kan EBS vanaf 10 december 2023 starten met het elektrisch busvervoer in en rondom Lelystad en worden de huidige dieselbussen vervangen.

EBS en Lelystad Airport zijn deze samenwerking aangegaan omdat EBS vanwege het capaciteitsgebrek op het energienetwerk geen geschikte locatie voor haar oplaadstation kon vinden. Lelystad Airport is daarom bereid een deel van haar capaciteit tijdelijk ter beschikking te stellen aan EBS om het elektrisch busvervoer in de regio (tijdig) mogelijk te maken.

EBS is op dit moment bezig om het oplaadstation bij de nieuwe passagiersterminal aan te leggen.

Deze samenwerking draagt bij aan het belang van de regio en de provincie, en past naadloos in de duurzaamheidsstrategie van Lelystad Airport. Zowel de opdrachtgever Provincie Flevoland, EBS als Lelystad Airport is blij met deze duurzame samenwerking en verheugd dat de elektrische bussen van EBS op tijd kunnen gaan rijden.

Nieuwe vloot elektrische voertuigen voor operationele dienst

De dagelijkse operationele dienst op de luchthaven wordt volledig elektrisch uitgevoerd. De nieuwe vloot van elektrische auto’s maakt de luchthaven nog efficiënter en duurzamer.

Crashtenders brandweer op bio-brandstof HVO-100

Om de uitstoot van de crashtenders op Lelystad Airport te verlagen, worden de brandweerauto’s getankt met de biobrandstof HVO-100.

Hiermee verminderen we de uitstoot van CO2 met 89% ten opzichte van gewone diesel. De afkorting HVO staat voor ‘Hydrotreated Vegetable Oil’. HVO wordt, naast de plantaardige oliën, ook geproduceerd uit afval, restoliën en vetten, zoals afgewerkt frituurvet.

Lelystad Aiport hydrogen-flevoland

Flevoland Hydrogen Valley (FLHY) platform

In juni 2023 werd het platform Flevoland Hydrogen Valley (FLHY) gelanceerd met als doel gezamenlijk een waterstofeconomie te ontwikkelen. Door leveranciers en afnemers van waterstof aan elkaar te koppelen ontstaat nieuwe bedrijvigheid. Ook vermindert het gebruik van fossiele brandstoffen in Flevoland.

In Flevoland is weinig industrie die veel energie gebruikt, maar Flevoland heeft wel Lelystad Airport en veel landbouwvoertuigen die op waterstof zouden kunnen rijden. Daarnaast zijn er verschillende transportbedrijven en schepen en er is een grote energiecentrale: de Maximacentrale in Lelystad. Deze Maximacentrale wordt momenteel omgebouwd om ook op waterstof te kunnen draaien. In de polder staan veel windmolens en zonnepanelen. Die kunnen stroom leveren om op geschikte momenten waterstof te produceren.

In het najaar van 2023 organiseerde  Horizon Flevoland clustertafels voor groepen bedrijven om gezamenlijk innovatieprojecten op te zetten rondom het thema waterstof.

Lelystad Aiport hydrogen-flevoland

Power Up – 18 luchtvaart- en mobiliteits organisaties

Een groep van 18 luchtvaart- en mobiliteitsorganisaties, die samenwerken onder de naam Power Up, hebben zich gecommitteerd aan de ondersteuning van een nieuwe propositie om efficiënt, CO2-arm en gemakkelijk te reizen tussen, en naar, regionale luchthavens.

Door het ondertekenen van een Memorandum of Understanding zijn Eindhoven Airport, Groningen Airport Eelde, Lelystad Airport, Maastricht Aachen Airport, Rotterdam The Hague Airport, Royal Schiphol Group, samen met de ASL Group, LUCY, KLM, Evia Aero, Maeve, Vaeridion, VoltAero, de Nederlandse Spoorwegen, Deloitte, M3 Consultancy, NACO, en Royal NLR overeengekomen om gezamenlijk de weg vrij te maken voor de introductie van elektrische regionale luchtvaart.

Alle partners willen gezamenlijk passagiersprocessen ontwikkelen en operationele luchthavenprocessen op elkaar afstemmen. Regionale luchthavens die betrokken zijn bij Power Up streven ernaar om tegen 2026 operationeel klaar te zijn, met partners een goed product voor passagiers te hebben ontwikkeld zodat daarna de eerste elektrische commerciële passagiersvluchten georganiseerd kunnen worden.

Elektrische regionale luchtvaart (eRAM) betekent de uitvoering van commerciële passagiersvluchten door vliegtuigen met 9 tot 50 zitplaatsen met elektrische motoren die worden aangedreven door batterijen, een hybride-elektrische of een waterstof-elektrische aandrijflijn op afstanden van 150 tot 750 km.

lelystadse Boer op lelystad airport

Elektrische bosmaaiers van De Lelystadse Boer

Stichting De Lelystadse Boer is een club van 115 boeren rondom Lelystad Airport.
Samen beheren zij een gebied van ruim 7.000 voetbalvelden groot. De Lelystadse Boer is bijna 7 jaar geleden ontstaan om naast eventuele hinder ook de vruchten te plukken van Lelystad Airport. Tegenwoordig is De Lelystadse Boer uitgegroeid tot een paraplumerk van nagenoeg alles wat zich in het buitengebied van Lelystad (op agrarisch vlak) afspeelt.

Lelystadse boeren helpen met het onderhoud van de luchthaven, werken samen met buren en andere betrokken uit het gebied op het vlak van duurzaamheid, verzorgen boerderijeducatie middels boerderijbezoeken, oogstdagen en boer-in-klas-programma’s en zijn de rentmeester van het gebied waar zij werken, wonen en dromen najagen.

Rentmeester BV zorgt ervoor dat Lelystad Airport en Lelystad Airport Businesspark keurig onderhouden worden. Zij doen dit met de nieuwste elektrische, bosmaaiers.