Safety
Daar hebben we ook jouw hulp bij nodig. Voel je vrij om onveilige situaties, voorvallen en afwijkingen van de procedures te melden.
Snel naar
Safety Topics

Runway incursions
Sinds 7 november 2019 is er op Lelystad Airport luchtverkeersleiding. Die moet alle vliegtuigen, voertuigen en personen eerst toestemming geven, voordat ze de baan oprijden, starten en/of landen. Gebeurt dit zónder toestemming van de verkeersleiding? Dan is er sprake van een runway incursion.
Definitie Runway incursion
ICAO definieert een runway incursion als volgt:
‘Any occurrence at an aerodrome involving the incorrect presence of an aircraft, vehicle or person on the protected area of a surface designated for the landing and take-off of aircraft.’
Runway incursions worden in de internationale burgerluchtvaart beschouwd als een van de belangrijkste veiligheidsrisico’s, waaraan continu aandacht besteed moet worden. Een runway incursion is een ernstig incident en wordt altijd geregistreerd en aan ILT gerapporteerd.
Het aantal runway incursions is op Lelystad Airport relatief hoog vergeleken met andere velden. Daarbij gaat het vooral om de baan oprijden zonder toestemming en/of vertrekken zonder take-off clearance. Vermoedelijk komt dit doordat dit type voorval en de veiligheidsrisico’s ervan nog niet zo bekend zijn. Dat geldt ook voor de nieuwe (vlieg)procedures op Lelystad Airport.
Runway holding position markings
Op Lelystad Airport geldt het ’90 metergebied’ als protected area. Dit gebied rondom de start- en landingsbaan herken je op de intersecties S1 tot en met S7 primair aan de gele ‘runway holding position markings’ (RHP-markings) in combinatie met de rode ‘mandatory instruction signs’. In de R/T worden deze posities ‘holding points’ genoemd.
FIGUUR 1 – RUNWAY HOLDING POSITION MARKING
FIGUUR 2 – MANDATORY INSTRUCTION SIGN
Hoe weet je dat je het 90 metergebied nadert? Het laatste gedeelte van de gele taxiway center line voor de RHP is extra gemarkeerd met onderbroken gele strepen aan weerszijden van de doorlopende hartlijn. Daarnaast staan aan beide kanten van de taxibaan ter hoogte van de runway holding positions runway guard lights. Deze oranje lampen knipperen om en om.
FIGUUR 3 – ENHANCED TAXIWAY CENTRELINE MARKING
FIGUUR 4 – RUNWAY GUARD LIGHTS
Runway holding positions
Rondom de runway holding positions geldt het volgende:
- Om het 90 metergebied te betreden is iedere keer toestemming nodig van de Toren. Deze toestemming krijg je of direct in de vorm van een klaring om op te stijgen (‘cleared for take-off’) Of je krijgt een instructie om de baan op te rijden en daar te wachten (‘line up and wait runway 05/23’).
- Zonder klaring of instructie mag geen enkel deel van je toestel de gele RHP-markings overschrijden. Staan je wielen nog voor de doorgetrokken strepen? Maar is de neus van het toestel daar al voorbij? Ook dan is sprake van een runway incursion.
- De instructie om de baan op te lijnen betekent niet automatisch dat je ook mag starten. Dat mag alleen nadat je de formele klaring om op te stijgen hebt ontvangen.
- Ook landen en/of het maken van een touch & go is alleen toegestaan, als je hiervoor de juiste klaring hebt ontvangen. Geen toestemming? Dan moet je zelf op tijd met een go-around beginnen.
- Twijfel je of je de juiste klaring hebt ontvangen? Vraag dan om bevestiging van de Toren voordat je de baan oprijdt, start of landt.
- Verlaat na het landen zo snel mogelijk de baan. Passeer eerst helemaal de doorgetrokken dubbele gele streep. Daarna ben je uit het 90 metergebied en mag de Toren een volgend toestel klaren om te starten of te landen. Daarna heb je een taxiklaring nodig om verder te rijden.
Voorbeelden van de R/T bij het oplijnen, het opstijgen en het landen vind je in het Zakboekje RT Lelystad op de website van LVNL: www.lvnl.nl/lelystad.

Hoogtebeperkingen Lelystad Airport
Lelystad Airport heeft veiligheid voor omwonenden, bedrijven en vliegers hoog op de agenda staan. Om de veiligheid op en rond de luchthaven te waarborgen, gelden hoogtebeperkingen rondom Lelystad Airport. Met de hoogtebeperkingen houden we de aan- en uitvliegroutes vrij van obstakels.
Vliegverkeer en hoogtebeperkingen Lelystad Airport
Vliegverkeer op Lelystad Airport
De hoogtebeperkingen die gelden rondom luchthavens zijn vastgelegd in internationale wet- en regelgeving. Iedereen die op of rondom de luchthaven bouwplannen heeft of tijdelijke obstakels wil plaatsen, moet hier rekening mee houden. Het is de verantwoordelijkheid van Lelystad Airport om de veiligheid voor alle betrokken partijen te waarborgen. De Operationele Dienst van Lelystad Airport voert om die reden dagelijks inspectierondes uit waarbij onder andere wordt gecontroleerd op de hoogtebeperkingen. Deze beperkingen zijn vastgesteld om de aan- en uitvliegroutes vrij te houden van obstakels. Denk daarbij aan:
- bomen
- gebouwen
- hijskranen
- hoogwerkers
Hoogtebeperkingen
De hoogtebeperkingen worden gevormd door een stelsel van vlakken rond de start- en landingsbaan. Het stelstel strekt zich uit tot 15 kilometer rondom de luchthaven. Lelystad Airport heeft alle belangrijke objecten in de directe omgeving officieel laten inmeten en het ontwerp van de vliegroutes is hierop afgestemd.
Figuur: schematische weergave wettelijke hoogtebeperkingen rondom luchthavens
Obstakels en bouwplannen
Nieuwe obstakels
Nieuwe obstakels die zonder toestemming worden geplaatst, kunnen een gevaar opleveren voor de veiligheid. Voor tijdelijke obstakels zoals hoogwerkers of hijskranen, is altijd toestemming nodig van de luchthaven.
Heeft u plannen om een tijdelijk obstakel te plaatsen binnen een straal van 15 km van de luchthaven? Vraag dan ruim van tevoren een werkvergunning aan via de website van Lelystad Airport: vergunning.lelystadairport.nl. Houd rekening met een aanvraagtermijn van minimaal 10 werkdagen.
Bouwplannen
Uw gemeente zal bij de beoordeling van uw bouwvergunning contact leggen met de luchthaven. Geeft u alstublieft ook zelf bij uw gemeente aan dat uw bouwlocatie zich in de nabijheid van de luchthaven bevindt.
Vragen - FAQ
Vragen over de hoogtebeperkingen
Wilt u meer weten over de hoogtebeperkingen die gelden rondom de luchthaven. Kijk dan op onze website www.lelystadairport.nl/safety. U kunt uw vraag ook stellen via [email protected]. Onze Safety & Compliance Manager neemt dan contact met u op.
Meest gestelde vragen
Hoe weet ik wat de maximale hoogte is op mijn erf/terrein?
Bij de totstandkoming van de hoogtebeperking heeft Lelystad Airport alle bestaande objecten ingemeten. Dit betekent dat de huidige bebouwing en/of bebossing op uw erf bij ons bekend is. Het plaatsen van (tijdelijke) objecten die onder de hoogte van deze bebouwing/bebossing blijft, hoeft niet gemeld te worden. Twijfelt u? Neem dan contact op met onze Safety Manager via [email protected].
Wat betekenen de hoogtebeperkingen voor mij? Waar moet ik rekening mee houden?
Voor Lelystad Airport geldt een hoogtebeperking in een omtrek van 15 km van de luchthaven. Dat betekent dat objecten niet boven een bepaalde hoogte uit mogen komen, om het vliegverkeer niet te hinderen.
De maximale hoogte verschilt per gebied. Heeft u bouw- of verbouwplannen of wilt u andere (tijdelijke) objecten plaatsen, dan kan het zijn dat u dit moet melden met Lelystad Airport via [email protected]. Blijft u gelijk aan, of lager dan uw huidige hoogtegrens (een hoogtegrens is het hoogste punt op het terrein zoals een boom of dak van het huis), dan hoeft u geen melding te maken bij Lelystad Airport.
Kan Lelystad Airport per woning aangeven wat de hoogtebeperkingen zijn?
Lelystad Airport kan niet voor iedere woning afzonderlijk een berekening geven. Daarvoor zijn de berekeningen te complex. Heeft u bouw- of verbouwplannen of wilt u andere werkzaamheden verrichten waarbij u de huidige hoogtegrens van uw erf/terrein gaat overschrijden? Neem dan contact op met Lelystad Airport door een mail te sturen naar [email protected]. Wij kijken dan samen met u naar de eventueel te nemen veiligheidsvoorschriften.

FOD
Foreign Object Debris
De afkorting FOD staat voor Foreign Object Debris (of Damage), de Engelse term voor zwerfvuil op airside of schade aan vliegtuigen die daaruit voortkomt. Dit kan komen door bijvoorbeeld rondvliegend plastic of steentjes op de taxibaan.
Met name aan het zwerfvuil dat schade veroorzaakt kunnen wij met z’n allen iets doen. Laat geen troep rondslingeren en ruim zaken die niet op airside horen direct op. Meld het bij de luchthaven als u spullen of zwerfvuil signaleert die u niet zelf kunt opruimen. Zo kan iedereen zijn steentje bijdragen aan het verminderen van het aantal FOD meldingen.

Invoering Luchtverkeersleiding
Sinds de invoering van de Luchtverkeersleiding zijn de maatregelen met betrekking tot het gebruik van de platformen aangescherpt. Een van de platformen die extra aandacht vraagt is het D-platform. Hier gelden onder andere de volgende regels:
- Het gebruik van een Hi-vis hesje of jas is verplicht.
- Het is niet toegestaan om van midden op het platform naar de GA-terminal te lopen aangezien je dan een taxilane kruist.
Hoe dan wel te lopen?
Als luchthaven hebben we markeringen laten aanbrengen om de looproute te verduidelijken. Deze route van en naar de GA-terminal dient te allen tijde gevolgd te worden.