Nieuws & Media . 9 Algemeen 9 Samenwerking Brandweer Flevoland en Brandweer Lelystad Airport

Samenwerking Brandweer Flevoland en Brandweer Lelystad Airport

4 juli 2024 | Op Lelystad Airport zetten we veiligheid voorop. De samenwerking tussen Brandweer Flevoland en Brandweer Lelystad Airport is dan ook van groot belang. Recent hebben onze brandweercollega’s een nieuw kazernetenue in gebruik genomen, wat een mooie gelegenheid biedt om deze samenwerking te belichten. In het personeelsmagazine Over de Brug van Brandweer Flevoland lees je alles over hoe wij elkaar versterken en ondersteunen. Lees het volledige interview hieronder!

 

‘Wij ervaren de samenwerking als waardevol’

Brandweer Flevoland en de Brandweer Lelystad Airport werken al geruime tijd samen op verschillende vlakken. Zo verleende een crashtender van de luchthaven aan het begin van het jaar nog bijstand bij de grote brand in Rutten. In Over de Brug maken we in een gesprek met Jeroen Steenbergen (hoofdbrandwacht) en Brian Ninaber (brandmeester) kennis met het korps van de luchthaven.

Hoelang zitten jullie hier al als luchthavenbrandweer?
Brian: ‘Voor 2019 bestond de brandweer uit certificaathouders. Deze mensen hadden een BHV-opleiding aangevuld met een specifieke opleiding voor vliegtuigbrandbestrijding. Daarnaast waren er ook mensen in dienst die alle brandweeropleidingen -inclusief vliegtuigbrandbestrijding volledig doorlopen hadden. Sinds november 2019 functioneert Lelystad Airport als een gecontroleerde luchthaven. Vanaf dat moment zijn luchtverkeersleiders verantwoordelijk voor de afhandeling van het vliegverkeer en wordt de luchthavenbrandweer bemenst door volledig opgeleide en getrainde brandweermensen.’

Hoe zijn jullie georganiseerd?
Jeroen: ‘Bij de luchthavenbrandweer van Lelystad Airport zijn alle medewerkers beroepskrachten. Ieder manschap is tevens opgeleid als chauffeur voor de crashtender, waardoor iedereen inzetbaar is, op welke positie dan ook. Deze diversiteit draagt bij aan de dynamiek van ons werk. Ons team bestaat uit: zes bevelvoerders, tien manschappen en twee on scene commanders. De organisatie is verdeeld in drie ploegen. Dit zorgt voor een efficiënte en continue operationele dekking. Ons team bestaat dus in totaal uit 18 medewerkers.’

Maakt de brandweer van Lelystad Airport deel uit van Brandweer Schiphol?
Brian: ‘Lelystad Airport is een zelfstandige dochteronderneming van de Schiphol Group. We zoeken regelmatig samenwerking met Schiphol en andere regionale luchthavens, bijvoorbeeld op het gebied van (gezamenlijke) aanbestedingen voor de aankoop van brandweervoertuigen. En we trainen twee keer per jaar met het brandweer-oefen-vliegtuig van Schiphol. Er is dus regelmatig onderling contact.’

Is de post op de luchthaven 24/7 bemenst?
Jeroen: ‘We zijn aanwezig in de kazerne tijdens de openingstijden van de luchthaven. Dit betekent dat onze brandweerteams 16 uur per dag paraat staan. Elke ploeg werkt de volledige 16 uur. We hanteren geen vroege, late of dagdiensten.’

Welke bijzondere inzetten hebben jullie de afgelopen jaren meegemaakt?
Brian: ‘Hoewel ongevallen op de luchthaven zeldzaam zijn, hebben wij te maken gehad met incidenten, zoals vliegtuigen met klapbanden, vastgeslagen remmen of carburateurbranden. Of gevallen waarbij een vlieger motorproblemen in de lucht ervaart. Deze situaties benadrukken het belang van onze specialisatie in vliegtuigbrandbestrijding. Daarnaast heeft ons korps meerdere malen assistentie verleend, zowel binnen als buiten onze veiligheidsregio. In het verleden zijn wij ingezet bij grote branden, zoals in Kampen en Rutten, bij een natuurbrand langs de A6 en bij een brand in Soesterberg. Wij streven ernaar om deze ondersteunende rol voort te zetten en onze expertise waar nodig in te zetten.’

Zijn jullie naast deze functie ook aangesloten bij een vrijwilligerskorps?
Jeroen: ‘Veel van onze brandweermedewerkers zijn actief als vrijwilliger bij lokale brandweerkorpsen. Dit biedt hen een waardevolle diversiteit in hun werkervaring. Incidenten op het vliegveld zijn meestal geen gebouwbranden. Deze ervaringen hebben zij wel in hun rol als vrijwilliger in hun lokale gemeenschap. Omgekeerd komen incidenten met vliegtuigen die we op het vliegveld behandelen zelden voor in hun vrijwillige functie.’

Jullie hebben net als ons een nieuwe kazernetenue in gebruik genomen!
Brian: ‘Zeker! Het nieuwe tenue van onze luchthavenbrandweer is speciaal ontworpen om onze zichtbaarheid en herkenbaarheid te vergroten. We vertegenwoordigen een uniek specialisme dat we graag uitdragen. Onze vorige kleding was aan vervanging toe. We hebben samengewerkt met meerdere luchthavens om een tenue te ontwerpen dat ons vakgebied representeert. Deze samenwerking heeft geleid tot een ontwerp dat nu door brandweermensen op alle regionale luchthavens in Nederland wordt gedragen. Elk korps heeft hierbij zijn eigen, uniek ontworpen brandweerpatch op de mouw.’

Werken jullie als korps al samen met brandweer Flevoland?
Jeroen: ‘Ja, wij werken samen met Brandweer Flevoland. We werken samen op het gebied van onderhoud & reiniging, mapping & registratie en technologie & uitrusting. Maar ook in de uitruk en bij trainingen en oefeningen.’

Willen jullie de samenwerking in de toekomst intensiveren?
Jeroen: ‘Hoewel de toekomst onvoorspelbaar is, streven we continu naar het optimaliseren van onze rol binnen en buiten de luchthaven. We zijn voortdurend op zoek naar mogelijkheden om onze  capaciteiten te vergroten en efficiënter in te zetten. Door kansen te verkennen op verschillende gebieden, waaronder de ademluchtwerkplaats, vakbekwaamheid en bijstandverlening, hopen we nog meer gebruik te kunnen maken van elkaars sterke punten. Wij ervaren de samenwerking met Veiligheidsregio Flevoland als bijzonder waardevol.’

 

Samenwerking

Brandweer Flevoland en Brandweer Lelystad Airport werken op verschillende vlakken samen:

  1. Onderhoud & reiniging: De ademluchtapparatuur van de luchthaven wordt gereinigd en onderhouden door de brandweer in Lelystad.
  2. Mapping & registratie: De luchthavenbrandweer is verantwoordelijk voor het tekenen van bedrijven in LiveOpp die op de luchthaven gevestigd zijn.
  3. In de uitruk: Het primaire uitrukgebied van de luchthavenbrandweer is de luchthaven zelf. Maar de brandweer van Lelystad Airport kan echter assistentie verlenen binnen een straal van ongeveer 40 km rond de luchthaven, mits de brandweerdekking voor vliegbewegingen gewaarborgd blijft. Per situatie wordt beoordeeld of een crashtender met het benodigde personeel beschikbaar is voor ondersteuning. Dankzij de grote bluscapaciteit en worplengte kan de crashtender bij verschillende grote branden van toegevoegde waarde zijn.
  4. Technologie & uitrusting: De crashtender is uitgerust met een HRET (High Reach Extendible Turret) en een ingebouwde warmtebeeldcamera. Dit maakt het mogelijk om op hoogte te blussen en hotspots te lokaliseren, onafhankelijk van weersinvloeden.
  5. Training & oefeningen: De brandweer van Lelystad Airport voert multidisciplinaire oefeningen uit met meerdere eenheden (politie, ambulance, brandweer, QRT). Voornamelijk in de passagiersterminal die niet in gebruik is. Dit biedt een uitstekende locatie voor realistische trainingsscenario’s. Daarnaast organiseren we jaarlijks COPI-oefeningen op de luchthaven, waarbij elk jaar een nieuw scenario wordt geïntroduceerd, zoals een vliegtuigcrash. Hoewel dergelijke incidenten zelden voorkomen, is het cruciaal om goed voorbereid te zijn.

Bekijk het artikel “Over de Brug” →

Fotograaf maakt een foto van brandweermannen voor de kazerne van Brandweer LelystadEen foto van 3 brandweermannen voor de kazerne van Brandweer Lelystad  Fotograaf maakt een foto op een ladder van alle brandweermannen voor de kazerne van Brandweer LelystadGroepsfoto van alle brandweermannen voor de kazerne van Brandweer Lelystad